Проект рішення Київської міської ради «Про внесення змін до рішення Київської міської ради від 21 квітня 2015 року № 415/1280 «Про затвердження Положення про оренду майна територіальної громади міста Києва»

Повідомлення про оприлюднення

Відповідно до статей 9, 13 Закону України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності», з метою одержання зауважень і пропозицій від фізичних та юридичних осіб, їх об’єднань, депутат Київської міської ради, член депутатської фракції «Об’єднання «Самопоміч» у Київській міській раді Антонєнко Л.В. повідомляє про оприлюднення проекту регуляторного акту – рішення Київської міської «Про внесення змін до рішення Київської міської ради від 21 квітня 2015 року N 415/1280 «Про затвердження Положення про оренду майна територіальної громади міста Києва».

Головним розробником проекту регуляторного акта є депутат Київської міської ради Антонєнко Л.В.

Проект рішення Київської міської ради розміщений в мережі Інтернет за адресою: http://kievcity.gov.ua (в розділ: «Адміністрація», підрозділі «Регуляторна діяльність», «Оприлюднення проектів регуляторних актів»).

Проект рішення Київської міської ради «Про внесення змін до рішення Київської міської ради від 21 квітня 2015 року N 415/1280 «Про затвердження Положення про оренду майна територіальної громади міста Києва» підготовлений з метою підвищення ефективності використання об'єктів комунальної власності територіальної громади міста Києва.

 Зауваження та пропозиції приймаються протягом одного місяця з дня офіційного опублікування цього проекту у письмовому або електронному вигляді за адресами:

у письмовому вигляді - 01001, м. Київ, вул. Хрещатик, 36, депутатська фракція «Об’єднання «Самопоміч» у Київській міській раді, тел. 537-07-53;

у електронному вигляді - [email protected]


Проект

Відповідно до глави 58 Цивільного кодексу України, статей 283 - 289, 291 Господарського кодексу України, пункту 31 частини першої статті 26 та частини п'ятої статті 60 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", Закону України "Про оренду державного та комунального майна", Закону України "Про оцінку майна, майнових прав та професійну оціночну діяльність в Україні" та з метою підвищення ефективності використання об'єктів комунальної власності територіальної громади міста Києва, усунення корупційних ризиків при прийнятті рішень органами Київської міської ради у питаннях власності, Київська міська рада

ВИРІШИЛА:

1. Викласти в новій редакції додаток 3 «Методика розрахунку орендної плати за майно територіальної громади міста Києва, яке передається в оренду» до рішення Київської міської ради від 21 квітня 2015 року N 415/1280 «Про затвердження Положення про оренду майна територіальної громади міста Києва», що додається.

2. Встановити, що з 1 січня 2017 року орендна ставка за використання нерухомого майна для розміщення банків, фінансових установ, які мають ліцензію на переказ коштів, встановлюється на рівні 15% незалежно від розміру плати, яку вони стягують за касове обслуговування готівкових платежів фізичних осіб зі сплати комунальних послуг.

3. Виконавчому органу Київської міської ради (Київській міській державній адміністрації) привести свої акти у відповідність із цим рішенням.

4. Виконавчому органу Київської міської ради (Київській міській державній адміністрації) забезпечити офіційне оприлюднення цього рішення шляхом опублікування у газеті Київської міської ради «Хрещатик».

5. Рішення набирає чинності з дня його офіційного оприлюднення.

6. Контроль за виконанням цього рішення покласти на постійну комісію Київської міської ради з питань власності.

Київський міський голова                               В. Кличко


Пояснювальна записка

1. Обґрунтування необхідності прийняття проекту рішення

Метою даного проекту рішення є вирішення питання врегулювання розміру ставки орендної плати за майно територіальної громади м. Києва, яке використовується для розміщення:

відділень банків та фінансових установ, які мають ліцензію на переказ коштів,

бірж, брокерських, дилерських, маклерських, рієлторських контор (агентств нерухомості), і

ломбардів.

Орендні ставки за використання нерухомого майна територіальної громади м. Києва коливаються від 1 грн. до 100 відсотків від ринкової вартості орендованого майна на рік в залежності від цільового призначення використання нерухомого майна. Якщо цільове використання приміщень не підпадає під жодне з перелічених в Методиці , застосовується ставка у 15%. Саме цю, нейтральну щодо цільового призначення, ставку на даному етапі слід вважати ринковою. Така сама ставка застосовується до оренди офісних приміщень, якщо цільова мета їх використання не конкретизована. Ставки, що є меншими ніж 15%, розглядаються як субсидовані громадою міста. Ставки, що є більшими ніж 15%, розглядаються як такі, що є ринковими лише в виняткових випадках , а в більшості випадків є по суті дискримінаційними по відношенню до певних категорій суб’єктів господарської діяльності, оскільки є більшими за ринкові. Субсидовані орендні ставки можуть застосовуватись для використання орендарями комунального майна територіальної громади м. Києва з соціально значимим цільовим призначенням (наприклад, благодійні організації, заклади освіти і спорту тощо).

Визначення Методикою орендної ставки для банків і інших фінансових установ на рівні 40% видається дискримінаційним, оскільки зазначена ставка є значно вищою за ринкову. Частково гострота цієї проблеми нівелюється тим, що до частин приміщень банківських відділень, на площі яких надаються послуги з прийняття оплати за комунальні послуги, застосовується субсидована ставка у 5%. Проте визначення площ, на яких надається саме ця послуга, і відокремлення цих площ від тих, на яких ця послуга не надається, є досить складним технічним завданням, яке часто виконати просто неможливо з огляду на відсутність чітких критеріїв розмежування цих площ.

Зокрема, цим проектом рішення пропонується:

  • привести ставки для розміщення відділень банків та фінансових установ у відповідність до ринкових умов;
  • відмовитись від дискримінації офісів бірж, брокерських, дилерських, маклерських, рієлторських контор (агентств нерухомості) і застосовувати до цих бізнесів єдину ставку, яка застосовується до оренди офісів, тобто 15%.

Водночас на перехідний період, до 1 січня 2017 року, слід зберегти орендну субсидію для банків та фінансових установ, які виконують соціально значиму функцію приймання комунальних платежів від населення через готівкові каси, за субсидованими тарифами. Пропонується для таких банків і фінансових установ (незалежно від форми власності) застосувати ставку у розмірі 12%, якщо розмір тарифу таких установ за касове обслуговування комунальних платежів не перевищує 3 гривні за один платіж.

Починаючи з 1 січня 2017 року пропонується відмовитись від практики перехресного субсидування, тобто застосовувати єдину ринкову ставку для всіх фінансових установ незалежно від того, чи надають вони відповідні послуги за ринковими або субсидованими тарифами. Це рішення покликане запровадити ринковий підхід до управління майном територіальної громади міста Києва, внаслідок чого громада отримує справедливу ринкову компенсацію за оренду належного їй майна.

Для стимулювання партнерських відносин між фінансовими установами і громадою пропонується запровадити підвищену ставку (18%) для банків і фінансових установ, які взагалі не надають послугу з обслуговування готівкових платежів за комунальні послуги або надають таку послугу лише за умови укладання платником договору з банком. Таку саму ставку пропонується застосувати до приміщень ломбардів.

Крім того, з метою забезпечення ефективного і прозорого управління комунальним майном територіальної громади міста Києва та з метою уникнення корупційних ризиків, цим проектом рішення пропонується запровадити новий механізм щодо зміни розміру орендної ставки для орендарів.

2. Мета і завдання прийняття проекту рішення

Даний проект рішення підготовлений з метою:

скасування необхідності проведення обміру та розподілу площі кожного окремого відділення банку або фінансової установи для визначення частини площі для приймання комунальних платежів і застосування натомість єдиної орендної ставки для всіх приміщень;

усунення дискримінаційного підходу при визначенні орендної ставки в залежності від виду господарської діяльності орендарів, які надають фінансові послуги;

відмови від практики перехресного субсидування громадою фінансових установ, які надають свої послуги фізичним особам за субсидованим (неринковим) тарифом;

підвищення ефективності і прозорості управління комунальним майном територіальної громади м. Києва, усунення корупційних ризиків при прийнятті рішень органами Київської міської ради у питаннях власності.

3. Загальна характеристики та основні положення проекту рішення

Проект рішення складається з шести пунктів, у яких передбачено:

- внесення змін у додаток 3 до рішення Київської міської ради від 21 квітня 2015 року N 415/1280 «Про затвердження Положення про оренду майна територіальної громади міста Києва»;

- встановлення, що з 1 січня 2017 року розмір орендної ставки за використання нерухомого майна для розміщення банків, фінансових установ, які мають ліцензію на переказ коштів, встановлюється на рівні 15% незалежно від розміру плати, яку вони стягують за касове обслуговування готівкових платежів фізичних осіб зі сплати комунальних послуг.

- обов’язок виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) привести свої акти у відповідність з цим рішенням;

- обов’язок виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) забезпечити офіційне оприлюднення цього рішення;

- порядок набрання рішенням чинності;

- порядок контролю за виконанням рішення.

4. Стан нормативно-правової бази у даній сфері правового регулювання

Нормативно-правовою базою у цій сфері правового регулювання є Цивільний кодекс України, Господарський кодекс України, Закон України «Про місцеве самоврядування в Україні», Закон України «Про оренду державного та комунального майна», Закон України «Про оцінку майна, майнових прав та професійну оціночну діяльність в Україні».

5. Фінансово-економічне обґрунтування

Реалізація зазначеного проекту рішення не потребує додаткових витрат з міського бюджету.

 6. Прогноз соціально-економічних та інших наслідків прийняття рішення

Прийняття та реалізація даного проекту рішення сприятиме:

1) відновленню збалансованої системи визначення розміру орендних ставок для суб’єктів господарювання;

2) скасуванню дискримінаційних умов оренди майна територіальної громади м. Києва в залежності від виду господарської діяльності Орендаря;

3) визначенню та застосуванню субсидійованих орендних ставок для банків та фінансових установ, що виконують соціально значиму функцію приймання комунальних платежів від територіальної громади м. Києва;

4) підвищенню ефективності і прозорості управління комунальним майном територіальної громади м. Києва, усунення корупційних ризиків при прийнятті рішень органами Київської міської ради у питаннях власності.

7.Суб'єкт подання проекту рішення

Суб’єктом подання проекту рішення є член депутатської фракції «Об’єднання «Самопоміч» у Київській міській раді, депутат Київської міської ради Антонєнко Л.В.

Доповідач на пленарному засіданні Київської міської ради – депутат Київської міської ради Антонєнко Л.В.

*******

1. Методика розрахунку орендної плати за майно територіальної громади міста Києва, яке передається в оренду, затверджена Рішенням Київської міської ради від 21.04.2015 р. № 415/1280.

2. Наприклад, при розміщенні об’єктів інфраструктури телекомунікацій, платіжних терміналів на площі, що здебільшого не перевищує декількох квадратних метрів.


Аналіз регуляторного впливу

Проект рішення Київради «Про внесення змін до рішення Київської міської ради від 21 квітня 2015 року N 415/1280 «Про затвердження Положення про оренду майна територіальної громади міста Києва» (далі – Проект рішення) розроблений на виконання та з дотриманням вимог Цивільного кодексу України, Господарського кодексу України, статей 24, 26, 47 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», Закону України «Про оренду державного та комунального майна», Закону України «Про оцінку майна, майнових прав та професійну оціночну діяльність в Україні», Положення про оренду майна територіальної громади міста Києва, затвердженого рішенням Київської міської ради від 21.04.2015 № 415/1280.

1. Визначення та аналіз проблеми, яку пропонується розв’язати шляхом державного регулювання

Орендні ставки за використання нерухомого майна територіальної громади м. Києва коливаються від 1 грн. до 100 відсотків від ринкової вартості орендованого майна на рік в залежності від цільового призначення використання нерухомого майна. Якщо цільове використання приміщень не підпадає під жодне з перелічених в Методиці розрахунку орендної плати за майно територіальної громади міста Києва, яке передається в оренду (далі – Методика), застосовується ставка у 15%. Саме цю, нейтральну щодо цільового призначення, ставку на даному етапі слід вважати ринковою. Така сама ставка застосовується до оренди офісних приміщень, якщо цільова мета їх використання не конкретизована. Ставки, що є меншими ніж 15%, розглядаються як субсидовані громадою міста. Ставки, що є більшими ніж 15%, розглядаються як такі, що є ринковими лише в виняткових випадках (наприклад, при розміщенні об’єктів інфраструктури телекомунікацій, платіжних терміналів на площі, що здебільшого не перевищує декількох квадратних метрів), а в більшості випадків є по суті дискримінаційними по відношенню до певних категорій суб’єктів господарської діяльності, оскільки є більшими за ринкові. Субсидовані орендні ставки можуть застосовуватись для використання орендарями комунального майна територіальної громади м. Києва з соціально значимим цільовим призначенням (наприклад, благодійні організації, заклади освіти і спорту тощо).

Визначення Методикою орендної ставки для банків і інших фінансових установ на рівні 40% видається дискримінаційним, оскільки зазначена ставка є значно вищою за ринкову. Частково гострота цієї проблеми нівелюється тим, що до частин приміщень банківських відділень, на площі яких надаються послуги з прийняття оплати за комунальні послуги, застосовується субсидована ставка у 5%. Проте визначення площ, на яких надається саме ця послуга, і відокремлення цих площ від тих, на яких ця послуга не надається, є досить складним технічним завданням, яке часто виконати просто неможливо з огляду на відсутність чітких критеріїв розмежування цих площ.

Зокрема, проектом рішення пропонується:

  • привести ставки для розміщення відділень банків та фінансових установ у відповідність до ринкових умов;
  • відмовитись від дискримінації офісів бірж, брокерських, дилерських, маклерських, рієлторських контор (агентств нерухомості) і застосовувати до цих бізнесів єдину ставку, яка застосовується до оренди офісів, тобто 15%.

Водночас на перехідний період, до 1 січня 2017 року, слід зберегти орендну субсидію для банків та фінансових установ, які виконують соціально значиму функцію приймання комунальних платежів від населення через готівкові каси, за субсидованими тарифами. Пропонується для таких банків і фінансових установ (незалежно від форми власності) застосувати ставку у розмірі 12%, якщо розмір тарифу таких установ за касове обслуговування комунальних платежів не перевищує 3 гривні за один платіж.

Починаючи з 1 січня 2017 року пропонується відмовитись від практики перехресного субсидування, тобто застосовувати єдину ринкову ставку для всіх фінансових установ незалежно від того, чи надають вони відповідні послуги за ринковими або субсидованими тарифами. Це рішення покликане запровадити ринковий підхід до управління громадою комунальним майном, що їй належить, внаслідок чого громада отримує справедливу ринкову компенсацію за оренду належного їй майна.

Для стимулювання партнерських відносин між фінансовими установами і громадою пропонується запровадити підвищену ставку (18%) для банків і фінансових установ, які взагалі не надають послугу з обслуговування готівкових платежів за комунальні послуги або надають таку послугу лише за умови укладання платником договору з банком. Таку саму ставку пропонується застосувати до приміщень ломбардів.

Крім того, задля забезпечення ефективного і прозорого управління комунальним майном територіальної громади міста Києва та з метою уникнення корупційних ризиків, цим проектом рішення пропонується запровадити новий механізм щодо зміни розміру орендної ставки для орендарів.

Наразі пунктом 2 Примітки Додатку 3 «Методика розрахунку орендної плати за майно територіальної громади міста Києва, яке передається в оренду» до рішення Київської міської ради від 21 квітня 2015 року N 415/1280 «Про затвердження Положення про оренду майна територіальної громади міста Києва» передбачено, що за рішенням Постійної комісії може бути визначений інший розмір орендної ставки, ніж передбачений цією Методикою.

Проектом рішення передбачається внести зміни до Додатку 3 «Методика розрахунку орендної плати за майно територіальної громади міста Києва, яке передається в оренду» до рішення Київської міської ради від 21 квітня 2015 року N 415/1280 «Про затвердження Положення про оренду майна територіальної громади міста Києва», виклавши пункт 2 примітки Методики в наступній редакції:

«2. Рішенням Київської міської ради може бути визначений інший розмір орендної ставки, ніж передбачений цією Методикою лише стосовно приміщень, оренда яких відповідно до частини четвертої ст. 9 Закону України «Про оренду державного та комунального майна» здійснюється без проведення конкурсу.»

Зазначений регуляторний акт покликаний встановити більш прозорий механізм та процедуру зміни розміру орендної ставки для орендарів і визначення належного і повноважного суб’єкта прийняття такого рішення.

2. Мета та цілі правового регулювання

Метою Проекту рішення є:

скасування необхідності проведення обміру та розподілу площі кожного окремого відділення банку або фінансової установи для визначення частини площі для приймання комунальних платежів і застосування натомість єдиної орендної ставки для всіх приміщень;

усунення дискримінаційного підходу при визначенні орендної ставки в залежності від виду господарської діяльності орендарів, які надають фінансові послуги;

відмови від практики перехресного субсидування громадою фінансових установ, які надають свої послуги фізичним особам за субсидованим (неринковим) тарифом;

підвищення ефективності і прозорості управління комунальним майном територіальної громади м. Києва, усунення корупційних ризиків при прийнятті рішень органами Київської міської ради у питаннях власності.

Цілями Проекту рішення є забезпечення рівних умов ведення бізнесу і здійснення підприємницької діяльності усіма суб’єктами господарювання на території м. Києва, усунення неузгодженостей у сфері повноважень органів місцевого самоврядування і їх робочих органів щодо прийняття відповідних рішень з питань власності. 

3. Альтернативи

Залишити за постійною комісією з питань власності повноваження щодо прийняття рішення щодо зміни розміру орендної ставки для орендарів і поставити під сумнів легітимність прийнятих рішень постійною комісією з питань власності з означеного питання або прийняти даний Проект рішення і забезпечити прозорість і законність у питаннях зміни розміру орендної ставки уповноваженим суб’єктом владних відносин та відмовитись від практики перехресного субсидування громадою фінансових установ, які надають свої послуги фізичним особам за субсидованим (неринковим) тарифом.

4. Механізм та заходи для розв’язання проблеми

Для розв’язання проблеми, зазначеної в розділі 1 цього аналізу, пропонуємо на сесії Київради прийняти рішення «Про внесення змін до рішення Київської міської ради від 21 квітня 2015 року N 415/1280 «Про затвердження Положення про оренду майна територіальної громади міста Києва».

5. Обґрунтування можливостей досягнення цілей

Можливість досягнення цілей, передбачених в розділі 2 даного аналізу, у разі прийняття рішення «Про внесення змін до рішення Київської міської ради від 21 квітня 2015 року N 415/1280 «Про затвердження Положення про оренду майна територіальної громади міста Києва» є цілком реальною і не потребує додаткових витрат з міського бюджету м. Києва.

6. Очікувані результати прийняття запропонованого регуляторного акту

  1. Підвищення прозорості прийняття рішень з питань зміни розміру орендної ставки для орендарів.
  2. Усунення корупційних ризиків при прийнятті рішень з питань зміни розміру орендної ставки для орендарів.
  3. Збільшення наповнюваності міського бюджету м. Києва
  4. Відновлення збалансованої системи визначення розміру орендних ставок для суб’єктів господарювання;
  5. Скасування дискримінаційних умов оренди майна територіальної громади м. Києва в залежності від виду господарської діяльності орендаря;
  6. Підвищення ефективності і прозорості управління комунальним майном територіальної громади м. Києва.

7. Строк дії

Безстроковий. При виникненні змін у чинному законодавстві, які можуть, впливати на дію регуляторного акту, до нього будуть вноситись відповідні зміни.

8. Показники результативності

Головним показником результативності запропонованих змін буде збільшення бюджетних надходжень до міського бюджету м. Києва від оренди комунального майна.

9. Заходи відстеження результатів рішення

Залучення суб’єктів підприємництва та громадськості до відстеження виконання цього Проекту. Повторне відстеження результативності регуляторного акта буде здійснюватись через рік після набрання ним чинності.

Файл документа: Методика розрахунку орендної плати за майно.doc

Перейти до спискуВерсiя для друку