Громадська рада започаткувала відкриту дискусію про вплив ЗМІ на дітей та підлітків

Відсутність матеріальних основ для вибору дозвілля − одна з вагомих причин, чому діти так легко піддаються впливу засобів масової інформації. До такого висновку прийшли учасники круглого столу «Вплив засобів масової інформації на дітей та підлітків: стан та перспективи», що пройшов 08 грудня 2011 року у Київському міському будинку вчителя.

Цей захід, що частково дав відповіді на найбільш актуальні проблемні запитання сьогоднішнього виховання дітей та підлітків, був організований робочою групою з вивчення питань захисту суспільної моралі у м. Києві Громадської ради при КМДА спільно з Головним Управлінням освіти і науки Київської міськдержадміністрації за дієвого сприяння Національної експертної комісії України з питань захисту суспільної моралі.

Обговорити з авторитетними фахівцями різні соціально-психологічні аспекти впливу ЗМІ на підростаюче покоління мали можливість державні службовці, практичні психологи, соціальні педагоги, заступники директорів шкіл з усіх районів Києва, заступники начальників 10-ти районних управлінь освіти з питань виховної роботи, батьківська громадськість.

У роботі круглого столу також взяли участь представники медіа-бізнесу, які висловили своє бачення ситуації з впливом ЗМІ на дітей.

Крім того, для учасників круглого столу Національною експертною комісією була підготовлена змістовна виставка кращих дитячих творчих робіт Всеукраїнської акції «Моральний вчинок».

Як зазначила заступник директора Інституту соціальної і політичної психології НАПН України, к.психолог.н. Любов Найдьонова, саме інформаційний простір у наш час задає норми стосунків у реальному світі. Тому вкрай небезпечним є те, що нинішня фільмографія наскрізь криміналізована. Це значить, що правила взаємодії дорослого кримінального світу задаються як норми спілкування для дітей.

На думку Олени Кепканової, завідувача науково-методичним центром практичної психології і соціальної роботи Інституту післядипломної педагогічної освіти Київського університету імені Бориса Грінченка, заміщення реальних стосунків віртуальними призводить до того, що лише 29% дітей отримують інформацію з книг. Всі інші − з телебачення та Інтернету. Більше 23-ох годин на тиждень сучасна дитина проводить перед телевізором. Як наслідок, при опитуванні 44% дітей зізналися, що телевізор вони люблять більше, ніж батьків.

Коментуючи стан дотримання чинного законодавства в інформаційному просторі України, Голова Національної експертної Комісії України з питань захисту суспільної моралі Василь Костицький повідомив, що більше 37% школярів на сьогодні готові порушувати закон, що у недалекому майбутньому загрожує криміналізації країни.

Цю ж тезу підтримала начальник відділу кримінальної міліції у справах дітей ГУ МВС України у м. Києві Лариса Зуб.

Не меншу зацікавленість у присутніх викликала інформація Віце-президента Всеукраїнської Асоціації сексологів та андрологів України, доктора мед.н., професора Оксани Ромащенко про вплив інформаційного простору на формування сексуальної культури дітей та підлітків; старшого наукового співробітника Інституту психології ім. Г.Костюка НАПН України, к.психол.н. Олесі Вовчик-Блакитної про вплив сучасних мультфільмів на дитячу психіку; а також ректора Міжнародного Інституту Глибинної Психології, Президента Української Асоціації Психоаналізу Світлани Уварової про вплив ЗМІ на психіку дітей та підлітків з точки зору психоаналізу.

Окрему увагу учасники круглого столу приділили методичному забезпеченню позитивного впливу ЗМІ на дітей та молодь, поспілкувавшись із Олександром Губенком, старшим науковим співробітником лабораторії методології і теорії психології Інституту психології ім. Г.Костюка НАПН України, к.психол.н., головним редактором журналу «Обдарована дитина».

Достатню увагу присутні приділили глобальній мережі, заслухавши  головного консультанта Національного Інституту стратегічних досліджень при Президентові України Сергія Гнатюка про Інтернет-залежність в Україні та світі.

За даними координатора програми «Онляндія − безпека дітей в Інтернеті» Артура Кочаряна, 72% дітей, 97% батьків та 100% вчителів висловили бажання навчитися безпеки в Інтернеті.

Підсумовуючи дискусію, Голова Комісії з освіти і науки Громадської ради, к.політ.н. Марина Бурмака зазначила, що у нашій країні зараз установлюється західна модель деспотизму, яка спирається на контроль не над засобами виробництва, а над засобами інформації, що проникають усюди, де збираються, зустрічаються, працюють і відпочивають люди. До того ж, внаслідок поглиблення соціально-економічної кризи, коли більшість сімей поставлені в умови виживання, вплив батьків на виховання дітей стає все меншим, і ця виховна роль дедалі більше належить засобам масової інформації. Тож інформаційний простір, який оточує дітей та підлітків, став основою формування стереотипів їх поведінки. А який інформаційний простір, такою і є поведінка підростаючого покоління.

Учасники круглого столу ухвалили резолюцію, що передбачає ряд спільних заходів Національної експертної комісії з питань захисту суспільної моралі, Київської міської державної адміністрації та Громадської ради при КМДА щодо мінімізації негативного впливу засобів масової інформації на психіку дітей та молоді; підтримки дитячих освітніх і просвітницьких видань, та запровадження системного вивчення питань захисту суспільної моралі у м. Києві і громадський контроль дотримання чинного законодавства у цій сфері.

По завершенні заходу було укладено Меморандум про співпрацю між Національною експертною комісією України з питань захисту суспільної моралі та Громадською радою при КМДА. Цю почесну місію виконали очільники сторін− В.В. Костицький та В.В. Сирота.

Перейти до спискуВерсiя для друку