Для інформування громадськості: проект рішення Київської міської ради «Про внесення змін до Положення про оренду майна територіальної громади міста Києва»

Оприлюднюємо для ознайомлення проект рішення Київської міської ради «Про внесення змін до рішення Київської міської ради від 21 квітня 2015 року № 415/1280 «Про затвердження Положення про оренду майна територіальної громади міста Києва» та Аналіз регуляторного впливу.


Проект

Відповідно до глави 58 Цивільного кодексу України, статей 283 - 289, 291 Господарського кодексу України, пункту 31 частини першої статті 26 та частини п'ятої статті 60 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", Закону України "Про оренду державного та комунального майна", Закону України "Про оцінку майна, майнових прав та професійну оціночну діяльність в Україні" та з метою підвищення ефективності використання об'єктів комунальної власності територіальної громади міста Києва, усунення корупційних ризиків при прийнятті рішень органами Київської міської ради у питаннях власності, Київська міська рада

ВИРІШИЛА:

І. Внести зміни до рішення Київської міської ради від 21 квітня 2015 року № 415/1280 "Про затвердження Положення про оренду майна територіальної громади міста Києва":

1. У Додатку 1:

1.1 Доповнити пунктом 4.8 такого змісту:

"4.8. Якщо запропонованою метою використання приміщення є розміщення громадської, благодійної або релігійної організації на площі, орендна плата за яку встановлена в розмірі 1 гривні в рік (далі – "орендна пільга") у заяві про оренду також зазначається посилання на веб-сайт організації і запевнення про те, що організація відповідає встановленим кваліфікаційним критеріям.

Заява організації, яка не відповідає кваліфікаційним критеріям, визначеним у цьому підпункті, розглядається за правилами, встановленими для громадських організацій, які не користуються орендною пільгою.

Для отримання права на орендну пільгу громадська, благодійна, релігійна організація повинна відповідати таким кваліфікаційним критеріям:

1) Організація має веб-сайт, на якому оприлюднена така інформація:

статут організації;

баланс і звіт про фінансові результати організації за минулий рік;

інформацію про суми членських, благодійних і інших внесків, залучених організацією за останній звітний рік з метою фінансування її статутної діяльності;

інформацію про майнову базу організації, зокрема, про приміщення, в яких організація здійснює свою діяльність станом на дату звернення, із зазначенням правових підстав використання відповідного майна;

щорічний звіт про статутну діяльність організації, який повинен містити:

а) біографічну довідку щодо засновників організації і членів її керівних органів станом на дату звіту, що включає: прізвище, ім’я і по-батькові, дату народження, освіту, інформацію про місце роботи станом на дату довідки, а також за попередні 10 років і інформацію про членство у інших громадських, благодійних, релігійних організаціях.

б) інформацію про громадські, благодійні і інші заходи, проведені за участі організації за напрямками її статутної діяльності, із розміщенням фотозвіту заходів, який містить дату і місце їх проведення;

в) інформацію про громадські, благодійні і інші заходи, які планується провести за участі організації за напрямками її статутної діяльності протягом наступних 12 місяців після дати звернення; і

2) Минуло 15 місяців між датою заяви і датою державної реєстрації організації".

1.2 Пункти 4.8.- 4.11. Положення вважати 4.9.- 4.12. відповідно.

2. У Додатку 2:

абзац 3 пункту 8 викласти у наступній редакції:

"Засідання конкурсної комісії є правомочним у разі участі в ньому не менше чотирьох осіб".

3. У Додатку 3:

внести зміни, які викласти у окремому додатку до цього Рішення (Додаток 1).

4. У Додатку 4:

внести зміни, які викласти у окремому додатку до цього Рішення (Додаток 2).

ІІ. Прикінцеві та перехідні положення

1. Виконавчому органу Київської міської ради (Київській міській державній адміністрації) забезпечити офіційне оприлюднення цього рішення шляхом опублікування у газеті Київської міської ради «Хрещатик».

2. Встановити, що нові орендні ставки, затверджені цим Рішенням, застосовуються до:

договорів, які укладаються або продовжуються на новий строк після 31 жовтня 2017 року;

існуючих договорів оренди (крім договорів, укладених за результатами конкурсу) за умови внесення до них змін щодо приведення у відповідність орендних ставок за договором із новими ставками, передбаченими цим Рішенням. В такому разі нова ставка застосовується з 1 числа наступного місяця після дати укладання додаткової угоди до договору оренди.

3. Визнати таким, що втратив чинність з 1 листопада 2017 р., пункт 11 рішення Київської міської ради від 21 квітня 2015 року № 415/1280 "Про затвердження Положення про оренду майна територіальної громади міста Києва", із подальшими змінами і доповненнями. 

4. Встановити, що орендодавці під час переукладання договорів оренди або внесення зміни до них відповідно до пункту 2 цих Прикінцевих та перехідних положень приводять умови цих договорів у відповідність із типовими умовами, зміненими цим Рішенням, шляхом викладання цих договорів у новій редакції.

5. Це рішення набуває чинності з дня його офіційного оприлюднення.

6. Контроль за виконанням цього рішення покласти на постійну комісію Київської міської ради з питань власності.

Київський міський голова                                                    В. Кличко


Аналіз регуляторного впливу

Аналіз регуляторного впливу до проекту рішення Київської міської ради «Про внесення змін до рішення Київської міської ради від 21.04.2015 № 415/1280 «Про затвердження Положення про оренду майна територіальної громади міста Києва», розробниками якого є депутати Київської міської ради Л.Антонєнко, Д.Калініченко, Г.Свириденко, М.Буділов, М.Конобас, підготовлений відповідно до вимог Закону України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності», Методики проведення аналізу впливу та відстеження результативності регуляторного акта, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 11.03.2004 № 308 «Про затвердження методик проведення аналізу впливу та відстеження результативності регуляторного акта» та Регламенту Київської міської ради, затвердженого рішенням Київради від 7 липня 2016 року N 579/579.

I. Визначення проблеми

Протягом 2013 – 2015 рр. спостерігався значний ріст цін у зв'язку з наявністю високого рівня інфляції, з 100,5% у 2013 р. до 124,9% у 2014 р. і 143,3% у 2015 році. В результаті такого різкого падіння економіки країни, орендні ставки на комунальне майно зростали аналогічно до вище зазначених відсотків, оскільки у типовому договорі оренди передбачений механізм щомісячного корегування орендної ставки на індекс інфляції. Ставки зросли на 25% у 2014 році і очікувалось їх подальше зростання у 2015 році на 43,3%.

Починаючи з 07.07.2016 року рішеннями Київської міської ради двічі[1] продовжувалась дія п’ятдесятивідсоткової знижки на ставки оренди комунального майна. Останнього разу дія знижки була продовжена у червні 2017 р. на 4 місяці до 31 жовтня 2017 року.

Необхідність проводження дії знижки обґрунтовувалась великим рівнем інфляції і наявністю великої кількості вакантних приміщень комунальної власності.

Застосування 50% знижки до практично усіх орендних ставок починаючи з квітня 2015 р. дозволило, з одного боку, загальмувати подальше зростання орендної плати і зафіксувати ставки на рівні початку 2015 року, з іншого – вплинуло на різке зменшення надходжень до бюджету міста Києва.

В той час як доходи бюджету міста Києва від інших надходжень поступово зростали, доходи від оренди у 2015-2016 рр. суттєво знизились:

на 73,1 млн. грн. у 2015 р. (з 186,4 млн. грн. у 2014 р. до 113,3 млн. грн. у 2015 р.)

на 5 млн. грн. у 2016 р. (з 113,3 млн. грн. у 2015 р. до 108,3 млн. грн. у 2016 р.)[2]

Очікується подальше зниження орендних доходів у 2017 році – до 75 млн. грн., тобто на 25 млн. грн. менше ніж отримано у 2016 році[3].

Натомість статистичні дані свідчать про наявність сталого попиту на приміщення комунальної власності.

Загалом лише протягом 2016 р. Комісія з питань власності надала згоду на укладання 843 нових договорів оренди загальною площею 101,917 кв.м., у тому числі 58,315 кв.м. в процедурі єдиного претенденту, 7,006 кв.м. – в конкурсній процедурі і 36,595 кв.м. – у позаконкурсній процедурі. За той самий час було продовжено 1340 існуючих договорів загальною площею 199,046 кв.м.

Підсумовуючи вищевикладене, з метою забезпечення економічних стимулів для оренди комунального майна в місті Києві з однієї сторони та наповнення бюджету міста Києва з іншої сторони розроблено проект рішення Київської міської ради «Про внесення змін до рішення Київської міської ради від 21.04.2015 № 415/1280 «Про затвердження Положення про оренду майна територіальної громади міста Києва» (далі – проект рішення).

Таким чином, проблема – необхідність актуалізації процедури надання в оренду комунального майна територіальної громади міста Києва, а саме розмірів ставок оренди та порядку сплати орендної плати.

Основні групи (підгрупи), на які проблема справляє вплив:

Групи (підгрупи)

Так

Ні

Громадяни

Так

 

Держава

Так

 

Суб’єкти господарювання,

Так

 

у тому числі суб’єкти малого підприємництва

Так

 

Зазначена проблема не може бути розв’язана за допомогою ринкових механізмів, у зв'язку з наявністю чітко визначених ставок орендної плати, які не можуть бути змінені орендарями та орендодавцями у договірному порядку без залучення Постійної комісії Київської міської ради з питань власності.

Проблема не може бути розв’язана за допомогою діючих регуляторних актів у зв'язку з тим, що на даний момент чинне положення про оренду комунального майна у частині ставок орендної плати не відповідають ринку оренди нерухомого майна у місті Києві.

ІІ. Цілі державного регулювання

Шляхом державного регулювання пропонується скорегувати орендні ставки для орендарів комунального майна територіальної громади міста Києва в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Через значну забюрократизованість адміністрування орендних відносин у місті комунальні приміщення не можуть конкурувати із приватними за рівності усіх інших умов.

З метою збереження конкурентності міста на ринку оренди орендні ставки для приміщень, які можуть бути задіяні для здійснення підприємницької діяльності, пропонується знизити.

ІІІ. Визначення та оцінка альтернативних способів досягнення зазначених цілей

1.Визначення альтернативних способів

Вид альтернативи

Опис альтернативи

  1. Збереження чинного нормативно-правового акту

 

Залишається існуюча проблема щодо високих та неконкурентних орендних ставок, яка в майбутньому зумовить значне зменшення кількості орендарів у зв'язку з відмовою від діючих договорів оренди після закінчення дії 50 % знижки;

Зменшення кількості потенційних орендарів;

Зменшення надходжень до бюджету міста та суттєвого зменшення ефективності використання комунального майна територіальної громади міста Києва.

  1. Прийняття запропонованого проекту рішення

 

Прийняття проекту рішення Київської міської ради «Про внесення змін до рішення Київської міської ради від 21.04.2015 № 415/1280 «Про затвердження Положення про оренду майна територіальної громади міста Києва» дозволить вирішити раніше зазначені проблеми.

 

2.Оцінка вибраних альтернативних способів досягнення цілей

Оцінка впливу на сферу інтересів держави

Вид альтернативи

Вигоди

Витрати

Альтернатива 1

Відсутні

Подальше зменшення надходжень до бюджету міста Києва

Альтернатива 2

Збільшення надходжень до бюджету міста Києва.

Збільшення кількості орендарів комунального майна територіальної громади міста Києва.

Збільшення ефективності використання комунального майна територіальної громади міста Києва.

Відсутні

 

Оцінка впливу на сферу інтересів громадян

Вид альтернативи

Вигоди

Витрати

Альтернатива 1

Відсутні

Залишається високий рівень витрат на оренду, що призведе до скорочення кількості договорів оренди та підвищення цін, а отже до зменшення доступності послуг, які надаються суб’єктами господарювання – орендарями комунального майна

Альтернатива 2

Зменшення орендних ставок буде стимулювати суб'єктів підприємництва – орендарів комунального майна територіальної громади міста Києва не збільшувати ціни послуги та продукти для громадян

Відсутні

 

Оцінка впливу на сферу інтересів суб’єктів господарювання

Показник

Великі

Середні

Малі

Мікро

Разом

Кількість суб’єктів господарювання, що підпадають під дію регулювання, одиниць

120

3296

8301

75663

87380

Питома вага групи у загальній кількості, відсотків

0,2

3,8

9,5

86,5

100

 

 

Вид альтернативи

Вигоди

Витрати

Альтернатива 1

Відсутні

У зв'язку з наявністю інфляції та високих орендних ставок, витрати на оренду зростатимуть

Альтернатива 2

Зменшення витрат на оренду та збереження приросту розміру орендної плати за результатами орендних конкурсів

Відсутні

 

Сумарні витрати для суб’єктів господарювання великого і середнього підприємництва згідно з додатком 2 до Методики проведення аналізу впливу регуляторного акта (рядок 11 таблиці «Витрати на одного суб’єкта господарювання великого і середнього підприємництва, які виникають внаслідок регуляторного акта»)

 

Сумарні витрати за альтернативами

Сума витрат, гривень

Альтернатива 1

-

Альтернатива 2

-

 

ВИТРАТИ
на одного суб’єкта господарювання великого і середнього підприємництва, які виникають внаслідок дії регуляторного акта

 

Витрати

За перший рік

За п’ять років

1

Витрати на здійснення незалежної оцінки, гривень

*

*

* Визначити неможливо, оскільки суб’єкти оціночної діяльності діють за договірними відносинами

 

IV. Вибір найбільш оптимального альтернативного способу досягнення цілей

 

Рейтинг результативності (досягнення цілей під час вирішення проблеми)

Бал результативності (за чотирибальною системою оцінки)

Коментарі щодо присвоєння відповідного бала

Альтернатива 1

1

У випадку продовження регулювання орендних відносин чинним нормативно-правовим актом місцевого значення, існуючі проблеми, описані раніше, будуть надалі зменшувати привабливість орендних відносин з орендодавцями нерухомого майна територіальної громади міста Києва

Альтернатива 2

4

Єдиний оптимальний варіант збалансування інтересів держави, громадян та суб’єктів господарювання

 

Рейтинг результативності

Вигоди (підсумок)

Витрати (підсумок)

Обґрунтування відповідного місця альтернативи у рейтингу

Альтернатива 1

Відсутні

Зменшення надходжень до бюджету міста Києва;

Збільшення витрат на оренду комунального майна;

Збільшення цін на послуги та товари, виробниками яких є орендарі комунального майна

Визначена проблема продовжує існувати і не може бути розв’язана

Альтернатива 2

Враховано інтереси основної групи (підгрупи), на які проблема справляє вплив

Відсутні

Досягнення цілі прийняття регуляторного акта, а також реалізація належним чином владних повноважень, оптимальне врахування інтересів кожної із сторін

 

Рейтинг

Аргументи щодо переваги обраної альтернативи / причини відмови від альтернативи

Оцінка ризику зовнішніх чинників на дію запропонованого регуляторного акта

Альтернатива 1

Аргументи щодо переваги обраної альтернативи відсутні

Відсутні

Альтернатива 2

Причини для відмови відсутні.

У разі зміни зовнішніх факторів відповідний регуляторний акт може бути переглянутий

 

V. Механізм та заходи, які забезпечать розв’язання визначеної проблеми

Для розв’язання проблеми пропонується внести змін до Положення про оренду майна територіальної громади міста Києва, Методики розрахунку орендної плати за майно територіальної громади міста Києва, яке передається в оренду, та Типового договору про передачу майна територіальної громади міста Києва в оренду, які затверджені рішенням Київської міської ради від 21 квітня 2015 року № 415/1280, а саме:

  1. Проектом рішення пропонується зменшити на 20%-50% майже всі орендні ставки.
  2. Проект рішення пропонує суттєво зменшити ставки оренди для орендарів у метрополітені і для банків.

У 2016 р. Комісія з питань власності окремими рішеннями надала 39 знижок для розміщення відділень ПАТ «Ощадбанк» (48% від загальної суми усіх орендних знижок, наданих у 2016 р.) і 42 знижки для розміщення підприємців у метрополітені (37% від загальної суми усіх орендних знижок, наданих у 2016 р.)[4], разом – 82% від загальної суми наданих знижок. Заявники обґрунтовували прохання про надання знижок очевидною невідповідністю чинних орендних ставок ринковим умовам.

  1. Найпоширенішою причиною, через яку вчасно не відбуваються орендні конкурси, є відсутність кворуму в конкурсних комісіях, які складаються із чотирьох представників орендодавця і трьох депутатів. Неявка на конкурс депутатів позбавляє засідання конкурсної комісії кворуму. Пропонується зменшити вимоги до кворуму з п’яти до чотирьох членів комісії, завдяки чому зменшиться строк проходження бюрократичних процедур, які передують укладанню договору оренди із переможцем конкурсу.
  2. Пропонується застосовувати коефіцієнт збільшення орендної плати, визначений за наслідками конкурсу, протягом усього строку дії договору, з урахуванням усіх його подовжень.
  3. Створюються уніфіковані вимоги для використання приміщення громадськими, благодійними та релігійними організаціями з орендною платою в розмірі 1 гривні в рік або отримання меншого розміру орендної плати, яка передбачається в Методиці.

Отже, прийняття цього проекту рішення сприятиме фінансуванню нагальних потреб міста та створить рівні умови для здійснення підприємницької діяльності для суб’єктів господарювання різних форм власності, сприятиме забезпеченню прозорості при визначенні іншого розміру орендної ставки ніж встановленого відповідно до Методики.

VІ. Оцінка виконання вимог регуляторного акта залежно від ресурсів, якими розпоряджаються органи виконавчої влади чи органи місцевого самоврядування, фізичні та юридичні особи, які повинні проваджувати або виконувати ці вимоги

Виконання вимог запропонованого проекту регуляторного акта не потребує додаткових витрат з бюджету міста Києва та зменшить економічний тиск на орендарів комунального майна територіальної громади міста Києва.

VІІ. Обґрунтування запропонованого строку дії регуляторного акта

Термін дії регуляторного акту не обмежений у часі. При внесенні змін до чинного законодавства, які безпосередньо впливають на дію регуляторного акту, термін дії буде приведений у відповідність до змін.

Регуляторний акт набирає чинності у строки, передбачені статтею 44 Регламенту Київської міської ради.

VІІІ. Визначення показників результативності дії регуляторного акта

Прогнозовані показники результативності регуляторного акта, що пов'язані з його дією:

  1. Збільшення кількості орендарів комунального майна територіальної громади міста Києва;
  2. Збільшення надходжень від орендної плати до бюджету міста Києва;
  3. Зменшення кількості звернень від орендарів, щодо застосування нижчої орендної ставки, ніж передбачено в регулятивному акті.

ІХ. Визначення заходів, за допомогою яких здійснюватиметься відстеження результативності дії регуляторного акта

Відстеження результативності регуляторного акта буде здійснюватися розробником регуляторного акта відповідно до вимог статті 10 Закону України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності», та Методики відстеження результативності регуляторного акта, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 11.03.2004 № 308 «Про затвердження методик проведення аналізу впливу та відстеження результативності регуляторного акта» (із змінами від 16.12.2015 № 1151).

Цільові групи, які залучатимуться для проведення відстеження – суб’єкти господарювання, які приймають участь в орендних відносинах нерухомого майна територіальної громади м. Києва. 



[1] Рішення Київської міської ради від 07 липня 2017 року № 583/583 та Рішення Київської міської ради від 22.06.2017 року б/н (Рішення ще не опубліковане).

[2] Джерело: звіти про виконання бюджетів м. Києва за 2016, 2015 і 2014 рр.

[3] Джерело: Додаток № 1 до рішення Київської міської ради "Про бюджет міста Києва на 2017 рік" від 12.12.2016 №554/1558.

[4] Загальна сума знижок цим двом категоріям орендарів становить 69,6 млн. грн. на рік. 

Файл документа: Додатки до РКМР про оренду майна.pdf

Перейти до спискуВерсiя для друку